BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 6, 2011

story telling

entry kali ni....

"STORY TELLING"

memula dulu..aku mmg rajin beli buku2 cerita kanak2(bedtime stories)..dgn harapan..sblm anak aku tidur..aku nak bacakan die cerita2 tauladan....guess what??rupenye2 aku yg baca tuk diri aku sendiri..hehehe.....
ali x bole concertrate kalau aku buka buku..die nak pegang la die nak tgk la...mmg payah!...
so..aku pun mula la terpikir...camne nak buat ni yer???
pada satu malam tu..aku baring2 dgn ali....tetibe dtg satu idea tuk aku create sebuah cerita pendek tuk ali...hehehe..aku nak share ni.......cenggini ceritanye....

"pada satu pagi yg dingin, kelihatan beberapa ekor burung sedang terbang..."tweet..tweet..tweet"...burung2 itu berkicauan dgn girang..
burung2 itu ternampak seekor ayam jantan yang sedang berkokok..."kokkokokkkkk..."
lalu burung2 itu pun menghampiri ayam jantan itu...lalu bertanya kepada ayam jantan itu...
"hai ayam, kenapa kau berkokok?"..ayam pun menjawab"..ooo, aku berkokok kerana aku ingin memberitahu tuan aku..bahawa hari sudah siang.."..."ooo, hebat nye awak ayam, awak haiwan yang baik"..kata burung2 itu dan burung2 pun berasa sgt kagum dgn kebolehan ayam jantan itu....lalu mereka pun beredar dari situ....
setelah burung2 itu beredar...dtg pula seekor kucing yg sgt comel...'meow meow meow'....
ayam jantan bertanya pada kucing itu "hai kucing, awak nak kemana pagi2 ni?"..kucing pun menjawab..."selamat pagi ayam..saya cuma jalan2 saja.."....tibe-tibe...kucing terdengar bunyi "cit..cit..cit.." rupa2nya..ada seekor tikus yg sedang memakan biskut kepunyaan tuannya....
kucing pun terus berlari ke arah tikus itu tadi...mereka pun berkejar-kejaran...namun usaha kucing gagal..kerana tikus sangat kecil dan badannye amat mudah utk bersembunyi di bahagian yg sempit dan kecil....."...kucing pun beredar dari situ..sesungguhnye kucing mmg anti tikus..hehehhe...the end
-

gitu lah cerita nya....
pada situasi aku cerita kt ali..of course la ali byk tanya...kdg2 tu aku naik angin kejap..
tp..apepun aku seronok sbb dpt create satu story yg biasa2 tuk anak aku sblm die tido...
xtau la apa pandangan uolls...hehehe
kalau uolls rasa best..uolls cerita la tuk anak2 uolls..
"kite tak kisah kak timah"

0 comments: